Ur. się w 1977 r. w Turku. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Kole, kierunek Wystawiennictwo. Dyplom z wyróżnieniem w 2004 r. w zakresie grafiki warsztatowej w Pracowni Litografii prof. Stefana Ficnera, recenzent: prof. Andrzej Bobrowski. W latach 2002-2004 był stażystą w tejże pracowni. Od 2004 laborant w Instytucie Sztuk Pięknych UZ w Zielonej Górze. Obecnie zatrudniony na stanowisku pracownika naukowego i dydaktycznego w Instytucie Sztuk Wizualnych. Prowadzi Pracownię Litografii u prof. Andrzeja Bobrowskiego, Przygotowanie do druku oraz Projektowanie znaku i identyfikacji. Reprezentant akcji plenerowych, współorganizator i juror konkursów graficznych oraz imprez promocyjnych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zajmuje się grafiką warsztatową i projektową. Jest grafikiem designerem, web developerem oraz edytorem. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.

 

Litografia jest techniką druku płaskiego wykonywaną na kamieniu, która mnie zawsze inspirowała. Została odkryta przez Alojzego Senefeldera w 1798 r. w Monachium. W późniejszym czasie zainicjowała powstanie druku offsetowego. Jednak ze względu na trudności technologiczne oraz specyficzne wymagania  sprzętowe (prasa litograficzna, kamienie) litografia stała się zapomnianą i mało popularną techniką graficzną, która inspiruje mnie od wielu lat i jest nierozerwalnie związana z moim przedmiotem.
Początkowo były to samodzielne obrazy rodziny polskich samochodów „Syrena” produkowanych w latach 1957-1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a później przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Mnie interesował szczególnie model 105 Lux i „Kurołapka” (Syrena 100). Pierwsze prezentacje zostały zainicjowane w Pracowni Litografii u prof. Stefana Ficnera, który nazwał mnie „Syrenką”. To jest mój pseudonim artystyczny, który do dziś funkcjonuje na Wydziale Artystycznym. Były to prace z cyklu „Syrenka”, wykonane głównie w technice litografii, linorytu, metalu oraz szablonu.
Eksperymentowałem również z prototypem „Syreny Sport”, której konstrukcja została opracowana przez Cezarego Nawrota. Ten model, niestety, spotkał się z niechęcią władz komunistycznych. Był „niepoprawny politycznie”. Został zmagazynowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym w Falenicy do końca lat 70. XX w., a następnie zniszczony, któremu poświeciłem cykl prac „Co ona ma pod maską”. Głównym motywem tego cyklu była rdza, która jest symbolem przemijania i destrukcji (zbierałem skorodowane przedmioty, które następnie odbijałem na papierze i na płótnie). Powstawały bardzo ciekawe dwustronne odbitki wprowadzające w klimat tajemniczości, idealne dla stylu z epoki średniowiecza, baroku i Tudorów.
Jedną z moich inspiracji był również pomnik warszawskiej Syrenki, symbolu wolności i niezależności - wartości, którą najbardziej cenią Polacy, tak jak samochód Syrena, który dla wielu był nieosiągalnym luksusem. Kultowa Syrena ciągle wraca do życia w moich pracach, ewoluuje i przybiera różne formy. Ten sam rysunek jest wielokrotnie modyfikowany i multiplikowany. Eksperymentuję również z matrycą i kolorem. W końcowym efekcie grafika przybiera ostateczną formę, która jest próbą konfrontacji z plakatem propagandowym.
Warto jednak wspomnieć, że teraz ten legendarny samochód wraca z martwych. Od 2011 r. trwają prace nad rekonstrukcją Syreny Sport tego najpiękniejszego samochodu zza „żelaznej kurtyny”. O pomoc w budowie poproszono miłośników syreny, którzy o tym modelu wiedzą prawie wszystko, w tym również i artystów, których fascynacja znalazła swój wyraz w postaci prac z różnych dziedzin sztuk plastycznych - począwszy od malarstwa, grafiki, rzeźby po instalacje i obiekty. O kabaretach nie wspomnę. Ja będę wierny mojej Syrence, którą artystycznie rozbieram na części. Jest moją fascynacją. Szczególną satysfakcję w pracy nad tą edycją sprawia mi łączenie litografii z różnymi nietradycyjnymi technikami graficznymi np. drukiem cyfrowym, które pozwolą mi stworzyć wiele oryginalnych prac poświęconych temu cyklowi, który sprawia wrażenie „Nieskończoności”.

 


Wystawa prac w Galerii PWW ISW UZ w Zielonej Górze, 2006

 

LETTRA 2007 – Grafika i książka artystyczna, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz, Kurator: dr Teresa Frodyma

 

Lettra – grafika i książka artystyczna, Myślenicki Ośrodek Kultury i Sportu, Myślenice, Kurator: dr Teresa Frodyma (od lewej: dr Teresa Frodyma, Alicja Słowikowska, prof. Witold Skulicz)

 

KALEJDOSKOP 3X3, NOWOTOMYSKI OŚRODEK KULTURY, WYSTAWA Z CYKLU "SZTUKA DO WAS PUKA", kurator wystawy i cyklu: dr hab. Piotr Szwiec, prof. UAP, 2014

 

Wystawa prac w Galerii Grafiki Biblioteki Sztuki ISW UZ w Zielonej Górze, 2014

 

"Andrzejewski miał trzy pieski...", autolitografie barwne, 2013, Międzynarodowa Konferencja Naukowa w ISW UZ


Festiwal Nauki Uniwersytetu Zielonogórskiego, „Środowisko a cywilizacja”, Stary Rynek, Zielona Góra, akcja plenerowa, -pokaz techniki litografii, 7-8.06.2009 r.

 

Festiwal Nauki Uniwersytetu Zielonogórskiego, „Po godzinach”, Stary Rynek, Zielona Góra, akcja plenerowa, -pokaz techniki wypukłodruku, 2011

 

 


 


www.000webhost.com